Zrównoważona moda i minimalizm – poznajcie markę Blokforms

Coraz częściej zwracamy się w stronę mody zrównoważonej. Zależy nam na tym, aby nasze ubrania tworzone były z surowców naturalnych, blisko, świadomie. Dziś zapraszamy Was do spojrzenia na markę Blokforms i ich nową kolekcję w myśl filozofii form follows function.

Jakiś czas temu miała premierę nowa kolekcja Blokforms. Wasze ubrania są minimalistyczne, a jednocześnie niezwykle oryginalne. Czym kierujecie się na etapie tworzenia projektów? Gabi i Wojtek: Nasz minimalizm wynika z tego, że kładziemy nacisk na funkcjonalność odzieży. Szczególnie mocno inspirujemy się erą Bauhausu, zwłaszcza filozofią form follows function, której częścią jest pomijanie trendów i bazowanie na ponadczasowych elementach. Skupiamy się na tworzeniu projektów, które przetrwają próbę czasu. Bardzo często wychodzimy od materiału i do niego dopasowujemy projekt, stąd powstają specyficzne formy lub kierunek wizualny. Korzystamy jedynie z naturalnych materiałów i stawiamy sobie za priorytet wyszukiwanie właściwości technicznych surowców wynikających z ich naturalnego pochodzenia, takich jak wodoodporność, termoizolacja czy oddychalność, i projektowanie z jak najlepszym wykorzystaniem tej specyfiki. Dla przykładu, gdy spotkaliśmy się z niezwykle oryginalnym materiałem z bawełny organicznej impregnowanej naturalnym woskiem pszczelim, szukaliśmy takiej formy, która jak najlepiej wykorzysta naturalne właściwości wosku, tj. wodoodporność oraz plastyczność materiału. Efektem była mocno przeskalowana w formie kurtka bomberka, której pierwotnym zadaniem jest ochrona przed wiatrem i deszczem.

Jak przebiega proces powstawania kolekcji? Co bierzecie pod uwagę tworząc nowe produkty? Gabi i Wojtek: Staramy się dodawać do kolekcji jedynie elementy, których brakuje nam do wypełnienia naszej wizji szafy kapsułowej. Unikamy standardowo przyjętej sezonowości, zamiast tego skupiając się na odpowiadaniu na specyficzne potrzeby. Kładziemy duży nacisk na komfort w codziennym użytkowaniu przy zachowaniu eleganckiego wyglądu ubrań. 

Wciąż poszukujemy nowych tkanin i rozwiązań w duchu zrównoważonego rozwoju, staramy się poszerzyć świadomość konsumentów w tym zakresie. W najnowszej kolekcji wprowadziliśmy element farbowania naturalnymi barwnikami z zielonych roślin, które według nas mogłoby być stosowane w masowej produkcji, wpływając pozytywnie na nasze ciała oraz środowisko. 

Staramy się nie zamykać na ściśle określoną estetykę, cały czas czerpiemy inspiracje z różnych źródeł, oczywiście wciąż zachowując podstawowe założenia naszej marki. Ostatnio skierowaliśmy się z lekką nostalgią w stronę lat 90.

Dlaczego powinniśmy starać się kupować ze znanych, lokalnych źródeł? Co za tym stoi? Gabi i Wojtek: Kupując z lokalnych źródeł nie tylko wspieramy naszą gospodarkę, lecz także redukujemy negatywny wpływ branży na środowisko, związany na przykład z transportem. Krótki łańcuch dostaw oparty na regionalnej produkcji pozwala na większą transparentność procesu produkcji, umożliwia łatwiejszy wgląd i kontrolę jego etapów oraz zapewnia wsparcie ekonomiczne lokalnej społeczności. Wszystkie te czynniki wpływają na wiarygodność marki i produktu. Powinniśmy przed zakupem zwrócić uwagę na pochodzenie, skład oraz warunki, w jakich produkt został stworzony i dostarczony.

Jestem bardzo ciekawa skąd wzięła się Wasza nazwa. Możesz o tym opowiedzieć? Gabi: Słowo “BLOK” było tytułem mojej kolekcji dyplomowej na studiach, które kończyłam w Wielkiej Brytanii. Kolekcja oparta była na inspiracjach szarością i geometrią polskich osiedli z wielkiej płyty, na których większość z nas spędziła swoje dzieciństwo, oraz rosyjskim konstruktywizmem, opartym wizualnie na bardzo geometrycznych, ostrych kształtach. Słowo BLOK brzmiało tak samo po polsku, jak i angielsku i świetnie określało kolekcję, która składała się z przerysowanych form odwzorowanych jedynie w szarych, często surowych materiałach, zróżnicowanych teksturami i odcieniami. Podobało mi się też, że jest to określenie, które kojarzy się z budowaniem (eng. building block), tak jak buduje się kolekcję czy właśnie kapsułową szafę. Ta nazwa, wraz z geometrycznymi inspiracjami, została ze mną i już w bardziej optymistycznej odsłonie połączyła się w naszej marce ze słowem FORMS – lubimy określać tworzone przez nas kształty, szablony, ubrania jako formy. 

Na co kładziecie największy nacisk w rozwoju marki? Jakimi wartościami się kierujecie? Gabi i Wojtek: Naszym głównym celem jest praca nad tym, aby proces powstawania produktów był jak najbardziej zrównoważony. Rozumiemy to poprzez wdrażanie różnego rodzaju rozwiązań, takich jak korzystanie jedynie z naturalnych, biodegradowalnych surowców, barwienie ekstraktami z roślin, maksymalne wykorzystywanie surowców i tkanin produkcyjnych (zero waste, minimal pattern cutting), unikanie nadprodukcji towaru, korzystanie z nowych technologii. Oprócz tego ważne dla nas jest, aby nie ograniczać naszej marki tylko i wyłącznie do produkcji odzieży. 

W najbliższym czasie planujemy poszerzyć nasze działania o nowe projekty związane z szeroko pojętym designem. Naszą wizję chcemy rozwijać na różnych płaszczyznach, co pozwoli nam na lepszą interakcję z klientem oraz, mamy nadzieję, przełoży się na rozpoznawalność marki.

Możecie zdradzić jakie macie plany na najbliższy czas? Gabi i Wojtek: Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim pytaniu, chcemy zdywersyfikować nasze działania. Jednym z pierwszych projektów jest stworzenie ostatnio bardzo popularnej formy – podcastu, którego tematem przewodnim będzie PROGRESS IN HARMONY. Będziemy rozmawiać z ludźmi, którzy prowadzą swój biznes zachowując balans pomiędzy zrównoważonym rozwojem mody a rozwojem własnej działalności. Pozwoli nam to na wymianę doświadczeń oraz poszerzanie ogólnej świadomości nt. filozofii sustainability w różnych dziedzinach biznesu. Liczymy na to, że rozmowy mogą przerodzić się w przyszłości we współprace lub kolaboracje. 

Oczywiście jako marka chcemy poszerzać swój asortyment budując naszą wizję szafy kapsułowej oraz nowych produktów niezwiązanych z odzieżą. Pozwala nam to jako projektantom cały czas rozwijać swoje umiejętności na coraz to nowych płaszczyznach. Więcej szczegółów zdradzimy wkrótce, dlatego zachęcamy do śledzenia naszych profili na SM.

Poznajcie markę bliżej: http://blokforms.com

Rozmawiała: Oliwia Maniawska

Zdjęcia: Andrzej Sieńkowski

Modelka: Ida Małachowska / Partisan Models

Kategorie
Ekologia / Moda / Rzeczy
Udostępnij