W luźnym (felie)tonie: Moda z metką Przyszłość

Ostatnie wydarzenia w branży mody ujawniły, że takie hasła jak np. transparentność, odpowiedzialność, świadomość są przez niektóre marki jedynie doklejone do ich statusów, ponieważ nie odzwierciedlają realnego odbicia w podejmowanych przez nie działaniach. Stawiane obok siebie i wypowiadane jednym tchem stają się niezrozumiałym zlepkiem słów, chwytem marketingowym. Sloganem, który nic nie znaczy.

Slogany te są niczym hasła, obrazki na paczkach papierosów, które miały ostrzegać przed zagrożeniem, ale stały się niezauważalne. A ci, którzy nadal je widzą wolą zakładają na paczki specjalne opakowania. Dokładnie tak jak marki, które teraz zakrywają się umieszczając w swoich mediach społecznościowych seryjne sprostowania.

Ale jak można sprostować nieprawdę?
Czy opozycją do słowa prawda nie jest słowo kłamstwo?

W czasie wojen na znak poddania się lub chęci rozpoczęcia negocjacji i rozmów wywieszano białą flagę lub biały fragment materiału. Może ten biały tiszert z ziemi marokańskiej do polskiej, jest początkiem rozmów o polskiej branży mody, które dawno temu powinniśmy podjąć, ale nie było mocnego punktu zaczepienia? Teraz ten biały tiszert, w towarzystwie azjatyckich bransolet i innych seryjnych talizmanów, z popularnego chińskiego portalu, które obiecywały jednostce dać indywidualną moc i szczęście, trzepocze nam przed samym nosem.  I nie da się już nie zauważyć tego duetu, tercetu. Dlaczego? Bo dołączają kolejne marki, które, jak się okazuje, nie działają transparentnie. Przy coraz mocniejszym machaniu takim zestawem, kiedy nie będziemy reagować, coś może się rozsypać i utkwić jako odłamek, który po czasie samoistnie dokona spustoszenia.

Co mówią trendy?

 Społeczne trendy dla mody zwiastują, że firmy, które tworzą swoje biznesy na fundamentach ekologicznych i etycznych będą w przyszłości zyskiwać na znaczeniu i będzie im to nagrodzone.

Czy nadchodzi więc czas dla tych projektantów, marek, które mimo trudności nie poszły na łatwiznę? Dla tych którzy, od początku świadomie budowali na trwałym szkielecie odpowiedzialności, którzy byli fair wobec swoich wartości i podjętych wyzwań i wobec odbiorców? Czy mają w końcu swoje podium, z którego dobrze będzie je widać?

Jasna przyszłość mody nadchodzi?

Niewątpliwe nadchodzi czas weryfikacji. Ostatnie wydarzenia, aktywizują środowisko mody odpowiedzialnej, które zaczyna intensywniej tłumaczyć o co w tej modzie odpowiedzialnej chodzi. Zwraca też ono tym samym uwagę, na potrzebę konstruktywnej, wzajemnej współpracy ekspertów od mody zrównoważonej, CSR, socjologów, ekonomistów behawioralnych i innych specjalistów, z markami, projektantami oraz branżą prasową. Współpraca? Według mnie jest niezbędna, aby mogły nastąpić trwałe zmiany i to zarówno w działaniach marek, jak i społecznej świadomości, która kształtowana jest też przez informacje dostępne w mediach.

Moda to rzemiosło, praca

To jak z każdą praktyką, modę odpowiedzianą również trzeba praktykować, dobrze poznać i zrozumieć, aby mogła się ukorzenić i przynieść trwałe efekty. Dobra praktyka wchodzi w nawyk, a nawyki kształtują charakter. Moda ma szansę mieć wyraźny, indywidualny charakter, ale do tego potrzebne są dwie strony.

Trendy przyszłości według raportów przynoszą nadzieję. Istotne jest, aby wiedzieć, czego oczekują od marek odbiorcy i czego oczekują marki od odbiorców (użytkowników, konsumentów) Przyszedł czas na wzajemne edukowanie się i na wspólną odpowiedzialność obu stron. Symbiotyczne działanie jest kluczem.

Może właśnie rozpoczął się nowy rozdział w polskiej modzie?

 A historia z niewyciętą metką, która uruchomiła lawinę okaże się „wybawieniem”? Kurtyna spadła, nie ostrzegając wcześniej stojących w świetle na scenie. Ale kiedyś światła zgasną. To teraz jest właściwy czas, by zweryfikować również swoje praktyki, przekonania i potrzeby. Czas zadawania pytań. Bo to pytania mają moc otwierania, a nie nakazy, gotowe odpowiedzi, które uznane za gotowe rozwiązania mogą zamknąć przed nami dalszą drogę do poszukiwań i do świadomego rozwoju.

Słowa: Monika Marta Surowiec / saintwarsaw / Projektantka mody odpowiedzialnej, założycielka cyrkularnej marki SAINT WARSAW. Obecnie pracuje nad inicjatywą, która ma w swoim założeniu wspierać marki i projektantów, na drodze do odpowiedzialnej mody.

Zdjęcia: Projekty marki SAINT WARSAW / zdj. Piotr Porębski 

 

 

 

 

Kategorie
Moda / Projektowanie / Rzeczy
Udostępnij