Rewolucja do potęgi! Rozpoczynamy Fashion Revolution Week 2020

Prawda jest taka, że po raz kolejny mamy powody do świętowania. Tym razem inaczej, ponieważ tegoroczny FRW odbędzie się online. Jest jednak wiele sukcesów i podejmowania kolejnych działań w celu zrewolucjonizowania świata mody odpowiedzialnej. W tym roku organizatorzy stawiają również następne pytania twórcom i nabywcom #whatsinmyclothes, a tym samym zachęcają do społecznej dyskusji.

Fashion Revolution to globalny ruch działający na rzecz zrównoważonej, bezpiecznej, uczciwej, transparentnej i odpowiedzialnej branży modowej. Skupia twórców, projektantów, naukowców, liderów biznesu, polityków, właścicieli marek, sprzedawców, producentów, pracowników produkcji, związki zawodowe, aktywistów, miłośników mody. Słowem – wszystkich, którym nie jest obojętna odpowiedzialność (lub jej brak) w każdym aspekcie funkcjonowania sektoru fashion. Organizacja została założona w Wielkiej Brytanii, a iskrą do jej powstania były tragiczne wydarzenia, które miały miejsce 24 kwietnia 2013 w Bangladeszu. Tego dnia zawalił się kompleks fabryczny Rana Plaza, w którym tysiące osób szyły ubrania dla wielu największych światowych marek. Tragedia ta, spowodowana łamaniem praw pracowniczych i przepisów BHP, przyczyniła się do śmierci ponad 1,1 tys. osób spośród prawie 5 tys. zatrudnionych. Oprócz tych, którzy nie przeżyli katastrofy, aż 2,5 tys. pracowników zostało rannych, co czyni zawalenie się fabryki czwartą co do wielkości katastrofą przemysłową w historii. Jej ofiarami były głównie młode kobiety.”

Tegoroczne Fashion Revolution Week

Po słowach wstępu dla tych, którzy nie słyszeli wcześniej o organizacji przejdźmy do tego, co wydarzy się w tym roku. Kolejny tydzień mody odpowiedzialnej ma oczywiście upamiętnić ofiary tragedii z 2013 roku, ale również w sposób pozytywny wpłynąć na edukację konsumentów branży odzieżowej. Każdy z nas, zarówno twórcy, projektanci, jak i odbiorcy każdego dnia przyczyniają się do rozwoju tego przemysłu. Czy wiemy jednak i zadajemy sobie kluczowe pytanie: Kto jest producentem ubrań, które noszę? #whomademyclothes

Razem z organizatorami zachęcamy Was do dodawania takiego hasztagu w swoich mediach społecznościowych. Szerzmy świadomość.

#whatsinmyclothes

Wiesz z czego zostało wykonane Twoje ubranie? W obecnych czasach odnosimy wrażenie, że ludzie przestali zwracać uwagę na surowce naturalne. Ba, tłumaczymy się wpływem wirusa na to, że możemy zrezygnować z odpowiedzialnych zakupów na rzecz zdrowia. Wręcz przeciwnie. Fashion Revolution zwraca uwagę na kolejny, bardzo ważny aspekt. Chodzi mianowicie o świadomość tego, z czego zostało wykonane ubranie, które nosimy. No już, zerknij na metkę. W przypadku produkcji wielu włókien, podczas ich farbowania i wykończenia, wykorzystuje się szkodliwe procesy chemiczne, które wpływają zarówno na zdrowie pracownika, jak i osoby noszącej. Wpływamy na środowisko i siebie.

To nie wszystko!

Podzielamy inicjatywę Fashion Revolution i zachęcamy do dzielenia się modą. Akcja „I ove story” nawołuje do tego, by zamiast kupować na nowo przejrzeć swoją szafę i zacząć nosić ubrania, które już się posiada. Czas sprzyja, zaręczamy. Nie zapomnieliśmy również o edukacji: Podczas obchodów Fashion Revolution Week powstanie Leksykon Mody Odpowiedzialnej, w którym w sposób kompleksowy zostaną omówione najważniejsze terminy modowe.

Dalej? Edukujemy się. To początek rewolucji, nauki i wzajemnego wspierania. Wejdźcie na stronę www.fashionrevolution.org, odwiedźcie IG: @fash_revpoland​ i nie bójcie się szerzyć odpowiedzialnego podejścia.

Słowa: Redakcja

Zdjęcia: Magda Daszkowska, Fashion Revolution

Kategorie
Moda / Projektowanie / Świadomość
Udostępnij