Polska marka stworzona na zasadach upcyclingu – rozmowa z założycielkami The Alternation

Według danych przedstawionych przez ONZ, branża odzieżowa znacząco wpływa na wzrost emisji dwutlenku węgla, produkując go więcej niż loty międzynarodowe i cała żegluga morska. Natomiast World Resources Institute już dwa lata temu ostrzegał nas, że świat mody jest drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie. Kiedy statystyki i przewidywania stają się realnym zagrożeniem, ludzie zaczynają szukać rozwiązań i alternatyw. Rodzą się więc dyskusje na temat procesu produkcji ubrań, tego czy nadal powinniśmy napędzać przemysł odzieżowy, uczestnicząc w tzw. fast fashion. 

Obok wielkich debat i coraz bardziej powszechnych, zielonych znaczków przy metkach z ubraniami, pojawiają się twórczynie takie jak Stefania i Veronika, które wspólnie założyły markę zrównoważoną, działającą na zasadach upcyclingu. Materiałów do szycia swoich kolekcji twórczynie szukają w sortowniach ubrań używanych, a produkcję zanieczyszczeń zredukowały praktycznie do zera. Porozmawiałyśmy więc o tym, jak wygląda produkcja ubrań w The Alternation oraz jak zmienia się świadomość konsumentów. 

Skąd wzięła się potrzeba na założenie wspólnej marki? Jakie są początki The Alternation? Razem ukończyłyśmy kierunek modowy na University of the Arts w Londynie i następnie każda z nas poszła swoją drogą, pozostając w branży odzieżowej. Przyszedł moment, w którym obie poczułyśmy, że jeśli dalej chcemy projektować i tworzyć ubrania, to tylko w sposób świadomy i odpowiedzialny. Wiedziałyśmy też, że na polskim rynku nie ma marek, które projektują ubrania wykorzystując materiały z odzysku, a my jako klientki najczęściej kupujemy w sklepach vintage albo za pośrednictwem takich portali jak Vinted. Zrezygnowałyśmy z kupowania nowych ubrań w tzw. sklepach sieciowych. Pierwszy zarys naszego pomysłu powstał po odwiedzeniu sortowni ubrań używanych. Zrozumiałyśmy wtedy jak wielki problem stanowi branża tekstylna, dlatego, że ogromna cześć ubrań ląduje głównie na wysypiskach śmieci gdzie jest palona. Dostrzegamy problem w tym, że ludzie przyzwyczaili się do kupowania nowych i tanich produktów oraz do wyrzucania ich zanim jeszcze staną się bezużyteczne. Poczułyśmy, że naszym powołaniem jest stworzenie marki na zasadach upcyclingu, tak aby minimalizować ilość odpadów tekstylnych i inspirować innych do podobnych działań. Wierzymy, że korzystanie z zasobów które już istnieją, to jedyna słuszna droga, którą może podążać moda.

Jesteście marką świadomą, wasze ubrania powstają z materiałów z odzysku. Jestem ciekawa, ile Was organizacyjnie i planistycznie “kosztuje” prowadzenie takiej marki? Z jakimi wyzwaniami dla projektantek wiąże się bycie przyjazną środowisku? Naszym celem jest tworzenie w zgodzie z założeniami tzw. obiegu zamkniętego. Zależy nam również na szczerej i otwartej komunikacji, dlatego na instagramie chętnie pokazujemy zdjęcia i filmiki z sortowni ubrań używanych, a na stronie mamy zakładkę o procesie produkcji, gdzie zdradzamy na przykład ile trwa rozprucie każdej rzeczy. Logistycznie wygląda to zupełnie inaczej niż w przypadku tradycyjnych marek modowych produkujących mniejsze lub większe partie. Dla porównania –  w Alternation pierwszym krokiem produkcji jest selekcja i sortowanie ubrań używanych, a nie projektowanie nowej kolekcji i poszukiwanie beli materiałów w danym kolorze. My projektujemy dopiero mając materiał, bo dzięki temu wiemy czy starczy nam na uszycie bluzki czy spódnicy. Zdecydowanie największym wyzwaniem jest to, że cały czas stajemy przed zagadnieniami i wyzwaniami zupełnie nowymi dla nas i naszych odbiorców. Każdy etap produkcji musiałyśmy przetestować po kilka razy, a z wielu pomysłów zrezygnowałyśmy. W zamian za to postawały nowe, ciekawsze i bardziej wydajne. Kolejnym wyzwaniem są odpady, które mimo wszystko wytwarzamy podczas produkcji. Z większych skrawków materiału planujemy odszywać mniejsze akcesoria, natomiast resztę odpadów gromadzimy do wykorzystania w naszych przyszłych produktach, ale tego nie chcemy jeszcze zdradzać. 

Skąd czerpiecie inspiracje do Waszych projektów? Tworzymy dla kobiet, więc to one są naszą inspiracją. Same wiemy najlepiej w czym czujemy się pewnie i swobodnie, jakie ubrania sprawiają że możemy poczuć się wyjątkowo. Dlatego w naszej ofercie znajdziemy klasyki, takie jak dwurzędowe, wełniane marynarki i ubrania nieco luźniejsze, takie jak topy leginsy i nasze bestselerowe bokserki. 

Jak wygląda proces produkcji “świadomych” ubrań? Pierwszym krokiem jest określenie jakich materiałów  potrzebujemy i jakiego typu asortyment to ma być. Najważniejszym wyznacznikiem jest jakość. Ubrania Alternation odszywane są z naturalnych tkanin takich jak wełna, len, bawełna, jedwab czy wiskoza. Ubrania dzielimy i sortujemy na kolory, następnie rozpruwamy i pierzemy. Wykorzystujemy w tym celu naturalne mydło z olejkami eterycznymi, które posiadają właściwości antyseptyczne i bakteriobójcze. Warto też zaznaczyć, ze rozpruwanie ubrań to jedna z bardziej czasochłonnych czynności naszej produkcji i może zająć nawet od 1 do 3 godzin na sztukę, w zależności od tego, co to dokładnie jest. W końcowej fazie produkcji odzyskane materiały są dokładnie prasowane. Dopiero wtedy możemy wycinać z nich nasze wzory. Z uwagi na różnorodność materiałów, każdy model jest inny i niepowtarzalny. 

Co Waszym zdaniem musi się zmienić, aby świadoma moda stała się głównym elementem świata tekstyliów i wielkich domów mody? Musimy sobie uświadomić, że moda fast fashion nie będzie nigdy w stu procentach zrównoważona. Wielkie firmy i koncerny nie powinny opierać swojej komunikacji na tzw. green washingu, tylko znaleźć sposób na odpowiedzialną produkcję, w której nie będą wykorzystywać maksimum zasobów naszej planety i ludzi. Musimy wspólnie starać się o taką zmianę. I pamiętajmy, że to w nas, klientach, jest siła. Jeśli wspólnie będziemy wymagać mody zrównoważonej, to łatwiej będzie nam osiągnąć cel. Wydaje nam się, że powinniśmy kupować mniej i świadomie podejmować decyzje. My zachęcamy do przekonania się do mody z drugiego obiegu 

Dla kogo tworzycie swoje ubrania? Kim są Klientki AlterNation? Klientkami Alternation są kobiety w przedziale wiekowym od 18 do 40 roku życia. Nasze produkty kierujemy zarówno do osób ze świadomym podejściem do życia i zakupów, które szukają alternatywy do produktów dostępnych w sieciówkach, jak i do tych, które po prostu cenią sobie klasykę, minimalizm oraz wygodę. Wiemy, że nie wszyscy chcą i nie wszyscy wiedzą jak ubierać się w vintage szopach, dlatego dbamy o to, by ubrania od Alternation nie miały wydźwięku rzeczy używanych. Wierzymy, że taki model biznesowy pozwoli nam przekonać więcej kobiet do odpowiedzialnych i w pełni zrównoważonych zakupów. 

Czy Waszym zdaniem moda świadoma to dobro luksusowe? Czy staje się czymś na co każda i każdy może sobie pozwolić? Naszą misją i głównym założeniem jest przeciwstawianie się nadprodukcji odzieży. To zjawisko możemy obserwować głównie w szybkiej modzie, gdzie produkty są tanie i niskiej jakości, a przy tym bardzo mocno ingerują w środowisko. Dla nas mniej, znaczy więcej. Dlatego namawiamy do kupowania w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Niestety, tanie produkty jedynie zachęcają do kupowania więcej, szybciej, bez zastanowienia. Nie uważamy, że moda zrównoważona jest dobrem luksusowym, wiemy natomiast, że za jakość oraz detaliczne podejście do produktu trzeba zapłacić odrobinę więcej niż w sieciówce. 

Czego możemy Wam życzyć? Jakie macie plany na przyszłość? Na pewno przyda się nam otwartość społeczności wokół nas na prawdziwe zamiany w świecie mody. Czasami obawiamy się tego, że ludzie mogą nie być gotowi na taką transformację mody jaką oferujemy. Jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, że nasza potencjalna Klientka może zapytać o to, dlaczego ma wybierać coś, co zostało przerobione, jeśli za taką samą cenę może mieć coś zupełnie nowego. Według nas w tym wszystkim chodzi jednak o chęć czynienia dobra i przykładania cegiełki do dobrych zmian na rzecz naszej planety. 

 

Słowa: Weronika Zajkowska 

Zdjęcia: Dominik Cudny | Stefania Włostowska | Anna Zarzycka

Strona marki: https://the-alternation.com

Kategorie
Ekologia / Moda / Świadomość
Udostępnij