Nieśmiertelny Bauhaus: pionierzy modernizmu obecni do dziś

Sto lat temu Walter Gropius założył rewolucyjną, niemiecką szkołę sztuki i projektowania. Bauhaus powstał z myślą połączenia przemysłu, architektury i sztuki. Miejsce to wykształciło projektantów, którzy wyznaczyli kierunki w sztuce użytkowej oraz architekturze i na stałe wpisali się do kanonu wzornictwa. Prace twórców związanych z Bauhausem były początkami modernizmu, dzięki przekroczeniu granic form, funkcji i materiałów przy projektowaniu.

Pomimo krótkiego okresu działalności, ze szkołą możemy powiązać kilka istotnych nazwisk; między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Co ciekawe, twórcy inspirowali się wzajemnie i przekazywali swoją wiedzę dalej. Powstała dzięki temu swoista drabina mentorowania i zaczęło dochodzić do fuzji pomysłów. Pozwoliło to na przekazanie pierwotnych idei Bauhausu współczesnym projektantom.

Jednym z mistrzów możemy nazwać Marcela Breuera, który zainspirowany ramą roweru stworzył krzesła i stoły z powyginanych stalowych rur. Był pod wrażeniem niezmienności formy roweru przez dekady. W wyniku eksperymentów z rurami powstało krzesło Wassily oraz Cesca, a także stół Laccio. Wszystkie te projekty są ascetyczne, ale jednocześnie tak charakterystyczne, że pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon we współczesnym meblarstwie. Takie połączenie przemysłu i sztuki, jak w przypadku Breuera silnie wskazuje na jego połączenie z Bauhausem.

Krzesło Barcelona, ikona ruchu współczesnego, połączenie prostoty i elegancji, a jednocześnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia, to nie jedyny owoc pracy Ludwiga Miesa van der Rohe. Kierował się się stwierdzeniem „mniej znaczy więcej” i w tej myśli stworzył również krzesło Brno o smukłym profilu, prostych liniach i z dbałością o szczegóły. Wkład van der Rohe w architekturę, nie zamykał się jedynie na projektowaniu. Florence Knoll korzystając ze wskazówek mentora wprowadziła idee Bauhausu do produkcji na większą skalę.

Hans Knoll starał się sprowadzić wizję wysokiej jakości produkcji do Ameryki. W 1938 roku założył firmę H. G. Knoll Furniture Company. Jej fundamentem, była idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe wtedy, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni. To silny wpływ Florence Knoll, która postulowała o projektowanie holistyczne. Produkty firmy Knoll do dziś dostępne są na rynku. W Warszawie przy Alei Armii Ludowej 26 znajduje się showroomfirmy Aqina, jedynego dystrybutora marki w kraju. Bauhaus jest nieśmiertelny i nadal może swobodnie wypełniać przestrzeń domową.

Słowa: Redakcja

Zdjęcia: Aqina

Kategorie
Projektowanie / Rzeczy / Świat
Udostępnij