Kraftowe podsumowanie tygodnia: ZmieniaMY Świat #2

Nasz nowy cykl: ZmieniaMY Świat został przez Was super przyjęty. Dzięki! Dziś, jak co piątek, serwujemy kolejną dawkę wiedzy od naszych specjalistów i zachęcamy do #reduce. Ale nie tylko. Czy szkło właściwie jest eko? Czy pokaz mody zostawia po sobie ślad węglowy? Branża dyktuje nowe zasady. A na koniec: Czy możemy powiedzieć “brawo Warszawo” z okazji nowej ustawy krajobrazowej?

1. Szkło: eko/nie-eko? 

Teoretycznie wiadomo, szkło jest jednym z najbardziej ekologicznych materiałów. Dzięki swoim właściwościom jest dobrym zamiennikiem dla innych opakowań, jednak przez brak świadomości konsumentów oraz odgórnego zaangażowania przedsiębiorstw (i braku efektywnego mechanizmu #ROP) i państwa nie jest wykorzystywany w 100%. Mimo, że staramy się kupować napoje, kosmetyki i inne produkty w szklanych opakowaniach to często wykorzystujemy je tylko raz i wyrzucamy. W obliczu zmian klimatycznych trzeba mieć na uwadze, że opakowania wykonane ze szkła są trwałe, przez co, zdatne do wielorazowego użytku co jest kluczowe. Dając im drugie życie lub oddając do zwrotu w przydomowym sklepie, oszczędzamy energię, zmniejszamy ilość wytwarzanego CO2 do atmosfery oraz ograniczamy zużycie piasku w procesie recyklingu oraz w produkcji nowych szklanych opakowań. Jednak, czy generalnie recykling jest rozwiązaniem? Czy nie powinniśmy się zastanowić czy najbardziej EKO nie byłoby po prostu redukować ilość nabywanych dóbr? W nowym, lepszym świecie de facto motto powinno brzmieć #reduce. – Natalia Muszyńska

CZYTAJ WIĘCEJ

2. Nowe zasady pokazów mody

Wiemy, jaki może być ślad ekologiczny koszulki, ile kilogramów dwutlenku węgla wyemituje produkcja kolekcji fast fashion i ile tysięcy litrów wody wypija jedna para spodni. A jaki ślad ekologiczny zostawia po sobie pokaz mody? Ile sensu pozostało w tradycyjnych pokazach dobrze znanych marek? Organizatorzy tygodnia mody w Kopenhadze mają na to nowy pomysł, dostosowany do wyzwań czasów, w których żyjemy. Tydzień mody będzie działał na nowych zasadach, które wiążą się z wymogiem spełnienia przez marki określonych standardów. Filtrowanie marek na podstawie ich strategii zrównoważonego rozwoju, empatii i tego, co są w stanie poprawić, to nowa tendencja, która osadza się w branży coraz bardziej. Czy stolica Danii ma szansę stać się stolicą mody odpowiedzialnej? Takie działania są przykładem na to, że nie zawsze trzeba zrezygnować ze znanych i cenionych formatów i wydarzeń, a wystarczy zrozumieć wyzwanie i przemyśleć zasady na nowo. Brawo Kopenhaga! – Ewelina Antonowicz

WIĘCEJ O ZMIANACH

3. Brawo Warszawo

Porządek zapanuje w Warszawie. Przedostatniego dnia stycznia mazowiecki wojewoda opublikował warszawską uchwałę krajobrazową. Cztery i pół roku po uchwaleniu przepisów tzw. ustawy krajobrazowej stolica ma wreszcie dokument, który uporządkuje kwestię, reklam, szyldów, ogrodzeń i innych aspektów miejskiej estetyki. Uchwała wchodzi w życie za 90 dni. Na efekty poczekamy nieco dłużej (okresy przejściowe), ale wreszcie jest szansa, że za kilka lat stolica stanie się bardziej cywilizowanym miejscem. Powodzenia! – Jakub Głaz

POZNAJ SZCZEGÓŁY USTAWY

PRAKTYCZNY PRZEDOWNIK PO USTAWIE

Słowa:

Natalia Muszyńska / Kieruje projektami związanymi z dofinansowaniami /środkami krajowymi i unijnymi dot. gospodarki odpadami, sporządzaniem dokumentacji środowiskowych (raporty OOŚ, wnioski o wydanie pozwoleń środowiskowych itp.), koordynacją współpracy w ramach projektów lokalnych związanych z zachowaniem/przywróceniem walorów przyrodniczych. Prywatnie pasjoNatka: kompostowania, technologii budowania przyjaznych środowisku (eco-building) i zrównoważonego życia na wsi; w trakcie tworzenia własnego permakulturowego siedliska

Ewelina Antonowicz / Projektantka mody zrównoważonej i koordynatorka stowarzyszenia Fashion Revolution Poland

Jakub Głaz / Krytyk architektury, “Centrum Otwarte”

Zdjęcia: Redakcja / Unsplash

Kategorie
Okoliczności / Projektowanie / Świat
Udostępnij