Joga odpowiedzią na stresujący świat? Rozmowa z Markiem Rogowskim, twórcą marki Sayoga

Jak dobrać matę do rodzaju swojej praktyki? Jaki materiał wybrać, by dłonie nie rozjeżdżały nam się już przy wykonywaniu pierwszej asany? O składach produktów, jogowych poradach i oczywiście o świadomości, porozmawialiśmy z założycielem marki Sayoga. Sami również mówimy „dzień dobry” jodze w nowym tygodniu.

 Sama praktykując jogę doświadczyłam, że przy wykonywaniu pewnych asan niektóre maty rolowały się i ślizgały. W związku z tym chciałam zapytać, jak wasze maty sprawdzają się pod tym względem? Czymś się wyróżniają? Maty do jogi tak, jak akcesoria do każdej innej aktywności, są bardzo zróżnicowane zarówno pod względem cech, jak i jakości. Warto zwrócić na to uwagę, gdy szukamy idealnej maty dla siebie. Jeśli chodzi o rolowanie, to wszystkie obecne maty Sayoga leżą stabilnie na podłożu i nie zwijają się.

Czego to zasługa? Wynika to z faktu, że materiał dolnej części mat jest wykonany z naturalnego kauczuku, który jest jednocześnie przyczepny i wystarczająco ciężki, by temu zapobiegać. Jeśli chodzi o ślizganie na macie (czyli główny problem osób zaczynających swoją przygodę z jogą), to są już pewne różnice pomiędzy matami z serii Cork i Performance. Wierzchnia część mat Performance jest wykonana z materiału PU, który zapewnia bardzo dobre właściwości antypoślizgowe zarówno, gdy mocno się pocimy, jak i gdy mamy suche stopy. Natomiast maty korkowe są polecane tylko w tej pierwszej sytuacji. Przy suchych dłoniach mogą być zbyt śliskie, ale stają się perfekcyjnie antypoślizgowe, gdy nasze dłonie i stopy są choć trochę wilgotne. Szczególnie cenne staje się to na zajęciach Hot Jogi, ale pomocne jest także na innych intensywnych zajęciach. Warto tutaj wspomnieć, że jeśli podobają się nam maty korkowe, a mamy suche dłonie, to jest na to sposób. Wystarczy lekko nawilżyć dłonie zwykłą wodą.

Zawsze nurtowała mnie sprawa grubości i twardości maty. Jakie ma to znaczenie i wpływ na praktykę? Widziałam, że wasze maty są wykonane z naturalnych materiałów. Czy moglibyście krótko opisać ich skład Grubość maty wpływają przede wszystkim na to, jak będzie ona amortyzowała obciążenia naszych stawów w trakcie ćwiczeń. Jeśli klęczymy na bardzo cienkiej macie położonej na twardej podłodze, to nie ochroni ona naszych kolan i stawów skokowych. Używając cienkich mat, warto pod kolana i stawy skokowe podkładać dodatkowo koc. Grubsze maty też lepiej izolują nas od zimnej podłogi, jeśli na takiej ćwiczymy. Twardość w amortyzacji też ma swoje znaczenie – mata w mojej opinii nie powinna być ani za twarda ani zbyt miękka. Idealna proporcja jest tutaj jednakże bardzo indywidualna. Zaletą mat cienkich i miękkich jest to, że są lżejsze – dlatego polecane są głównie do podróży (szczególnie samolotem, gdzie waga ma ogromne znaczenie) oraz w sytuacjach, gdy często przemieszczamy się z matą. Natomiast maty grubsze i twardsze są z reguły bardziej komfortowe w praktyce.

Coś o tym wiem. Sama mam dość grubą matę i często ją dźwigam, jednak nie żałuję ani chwili na niej spędzonej. W jaki sposób dbać o matę, żeby służyła nam jak najdłużej? Zależy to od materiału, z jakiego jest wykonana. Polecam z tego powodu czytać przed zakupem informacje dot. pielęgnacji maty i później je stosować w praktyce. Warto także rozmawiać z naszą obsługą, zawsze chętnie pomagamy.

Wydaje mi się, że w ostatnim czasie joga zyskała ogromną popularność. Jak myślicie, z czego może to wynikać? Myślę, że jest wiele powodów, dla których joga staje się coraz bardziej popularna i staje się nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości. Głównym wydaje mi się fakt, że jest idealną odpowiedzią na coraz szybszy i coraz bardziej stresujący Świat, w którym nie mamy dużo czasu na to, aby się zregenerować. Ćwiczenia jogi oraz techniki medytacyjne pomagają nam się zatrzymać, zrelaksować i spojrzeć na siebie i Świat z dystansem. Dają także możliwość do tego, by złapać oddech i nawiązać kontakt ze swoim ciałem i swoimi myślami. Mnogość różnych technik i różnych spojrzeń na jogę i medytację sprawiają, że każdy może znaleźć w tym Świecie coś dla siebie.

Nie doświadczacie w tym momencie na rynku pewnego rodzaju przesytu marek jogowych?Rzeczywiście pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowych marek z akcesoriami do jogi. Wydaje mi się to normalnym procesem w rzeczywistości, w jakiej funkcjonujemy. Wraz ze wzrostem popularności danej dziedziny rośnie też liczba podmiotów uczestniczących w jego tworzeniu. Ten proces wpłynął jednak na nasze decyzje dot. marki Sayoga. Postanowiliśmy wyraźnie podkreślać to, co nas wyróżnia, czyli przede wszystkim duża wiedza o akcesoriach do jogi zebrana przez lata działalności.

Czy jogi można nauczyć się samemu od podstaw? Wydaje mi się, że dobry nauczyciel to podstawa, by nie narazić się na kontuzję. W moim odczuciu lepiej trafić na początku do dobrego, doświadczonego nauczyciela, aby ktoś czuwał nad tym, by joga przynosiła nam pożądane efekty. Ćwiczenia wykonywane w poprawny sposób będą nam pomagać, ale jeśli robimy coś źle przez dłuższy okres czasu, to możemy osiągnąć efekt przeciwny. Nie jestem jednak zupełnie przeciwny nauce jogi w domu – wiem, że niektóre osoby preferują uczyć się w ten sposób. Polecam wtedy profesjonalne portale vod z jogą, jak nasz partnerski Joga Foksal VOD. Wybierając taki model, warto jednak raz na jakiś czas wybrać się do szkoły jogi na zajęcia, aby nauczyciele mogli skorygować nas w naszej praktyce.

Zdarza się, że niektórzy ludzie faktycznie traktują jogę w kategorii wyznaniowej? Joga, jako całość, jest bardziej filozofią życiową, niż systemem religijnym. Pochodzi z Indii, więc mocno przenika się z Buddyzmem, jeśli chodzi o spojrzenie na Świat i naszą egzystencję, jednakże nie jest z nim tożsama. Czym innym są jednak same ćwiczenia fizyczne czy oddechowe oraz techniki medytacyjne, które nie stoją w żadnym wypadku na ścieżce kolizyjnej z żadną religią. Forma, w jakiej praktykuje się jogę w świecie zachodnim jest w pełni kompatybilna z wierzeniami poszczególnych osób. Jeśli trafimy na zajęcia, na których czujemy się z jakiegoś powodu niekomfortowo w tym względzie, to zmieńmy miejsce, w którym praktykujemy. Na pewno znajdziemy takie, w którym będziemy się czuć komfortowo

Jakie korzyści dla naszego zdrowia mogą płynąć z praktykowania jogi? Są różne style jogi – Hatha, Ashtanga, Yin, Iyengara. To bardzo szeroki temat i myślę, że można by o tym napisać niejedną książkę. Pokrótce, joga pomaga nam poznać swoje ciało, a dzięki temu lepiej odczytywać jego potrzeby. W jodze dążymy do równowagi i harmonii. Tam, gdzie jesteśmy zbyt słabi, to będziemy się wzmacniać, a tam, gdzie nadto się napinamy, to joga pomoże nam się zrelaksować. Równowaga i harmonia w ciele i umyśle pomaga nam z kolei w podejmowaniu lepszych decyzji życiowych.

Co planujecie w przyszłości? Chcemy rozwijać ofertę marki Sayoga o kolejne akcesoria i w ten sposób ułatwiać ćwiczącym jogę ich praktykę. Jesteśmy przy tym zdeterminowani, by utrzymywać jakość dostarczanych przez nas akcesoriów oraz zachowywać wartości, które nam przyświecają. Tylko tyle i aż tyle.

To aż! To piękna zasada: jakość, nie ilość.

Rozmawiała: Oliwia Maniawska / Redakcja

Zdjęcia: Sayoga

Więcej na temat wątków poruszanych w rozmowie:

Styl jogi a celowość praktyki: https://yogabazar.pl/Przewodnik-po-stylach-jogi-news-pol-1569930769.html

 

 

Kategorie
Ekologia / Joga / Świadomość
Udostępnij