Jak właściwie powinniśmy dziś myśleć o modzie? Relacja z Copenhagen Fashion Summit 2019

Za nami dekada, która ujawniła wiele zagrożeń powodowanych przez przemysł odzieżowy. To także czas wielkich przemyśleń i małych kroków. Konferencja mody odpowiedzialnej w Kopenhadze po raz kolejny odbyła się po to, by przynieść nową energię, rozwiązania i na nowo zapisać niektóre zasady mody. Jakie? Byliśmy tam razem z Eweliną Antonowicz i Fashion Revolution Poland.

Hasło przewodnie tej edycji to 10 years of rewriting fashion, a innowacje, cyrkularność, współpraca i elastyczność to słowa, które wymieniano najczęściej na tegorocznym Copenhagen Fashion Summit. To nie tylko szumne hasła, ale koncepcje, które z pewnością wzrosną w globalnej świadomości, kiedy wszyscy ponownie rozważymy nasze relacje i powiązania. Nie tylko w modzie.

Jedna wizja

Konferencja zgromadziła liderów mody, decydentów, przedstawicieli organizacji pozarządowych, dyrektorów kreatywnych, innowatorów, dziennikarzy i projektantów z całego świata. Wszystko po to, by zażądać pilnych transformacji w branży mody. Dyskusje w sali koncertowej zebrały ponad 1300 gości i dosadnie podkreślały fakt, że firmy powinny współpracować teraz bardziej niż kiedykolwiek. Cel jest jeden: naprawa szkodliwych skutków przemysłu mody i zwalczanie kryzysu klimatycznego, niedoboru zasobów i widocznych problemów społecznych. Nie zabrakło trudnych pytań i kontrowersyjnych wypowiedzi.

Czy w ogóle potrzebujemy podróży i szaf?

Katharine Hamnett – aktywistka i projektantka, zakwestionowała sam pomysł konferencji, który generuje ślad węglowy spowodowany podróżami wszystkich uczestników, a Nazma Akter – prezeska Sommilito Garments Sramik Federation, która od ponad trzydziestu lat walczy o prawa pracowników, w szczególności kobiet, przyleciała z Bangladeszu, by zabrać głos w panelu Płace – co powinny robić marki modowe? Zapytała gigantów modowych wprost – Dlaczego po prostu nie zapłacicie więcej osobom na początku łańcucha dostaw? – Odpowiedź nie padła, ale pytanie wybrzmiało podkreślając złożoność i wielki format problemu.

Arizona Muse podzieliła się wskazówkami na temat budowania odpowiedzialnej strategii marki, a właściciel YCloset, czyli największej platformy wynajmu odzieży w Azji, zadał pytanie łączące się z nazwą jego firmy – Why closet? Czy jeszcze potrzebujemy szaf? Co oznacza dziś zmiana z posiadania na własność, na świadome posiadanie dostępu? Prowadząca debatę podzieliła się z widownią tym, że przyleciała właściwie z parą szpilek, a cały outfit wypożyczyła na miejscu.

Zaangażowanie gigantów

Poza panelami, wiodące marki i organizacje zaprezentowały nowe inicjatywy. Firma Nike przedstawiła Circular Design Workbook, który gromadzi wytyczne i rady dla projektantów, którzy chcą tworzyć zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Google ujawniło współpracę z pionierką mody zrównoważonej – Stellą McCartney, aby zmierzyć wpływ branży mody na środowisko. Google buduje narzędzie wykorzystujące analizę danych i uczenie maszynowe w Google Cloud po to, aby nadać markom bardziej kompleksowy wgląd w ich łańcuch dostaw, szczególnie na poziomie produkcji surowców.

Testowanie nowych rozwiązań

W czasie dwóch dni konferencji na uczestników Copenhagen Fashion Summit czekały także stoiska prezentujące testowane i wprowadzane na rynek innowacje. Między innymi włoska firma Vegea, która przy użyciu łodyg, skór i pestek winogron tworzy alternatywę dla skóry naturalnej wykorzystywanej w branży odzieżowej, Resortecs – nowy rodzaj nici, który rozpuszcza się w wysokiej temperaturze (dzięki czemu łatwiej jest rozebrać odzież i poddać ją recyklingowi). Goście mieli możliwość przetestowania CLO, czyli technologii wizualizacji odzieży 3D. Rozwija ona bardziej kreatywny i zrównoważony krajobraz dla przemysłu odzieżowego i mody, który konsekwentnie rozwiązuje rażące przeszkody w cyklu życia produktu. Usuwa on konieczność wielokrotnego odszywania próbnych modeli po to, by dojść do tego najbardziej satysfakcjonującego.

Jak wiemy, ubrania mogą pełnić funkcje użytkowe, ozdobne, artystyczne, a przetworzone mogą stać się paliwem alternatywnym. A czy zastanawialiście się, co właściwie można zrobić jeszcze z ubraniami? Jak się okazuje możliwe jest także wydobywanie dźwięku z dżinsu, czego dowiodła Denim Sound Textures, czyli pierwsza interaktywna przestrzeń, w której odkryto zaskakującą wieloczujnikowość dżinsu wprowadzoną przez ISKO. Jest to wiodąca marka składników w globalnej scenie produkcji i badań dżinsowych.

Wspólny ruch napędza zmiany

Tegoroczny szczyt mody w Kopenhadze Eva Kruse zamknęła zapraszając wszystkich do… tańca. Po którym, jak sądzi, wszyscy powinniśmy zakasać rękawy i brać się do pracy. Wyznaczona data kolejnego zjazdu modowych decydentów, to 27-28 maja 2020. Jaki progres zanotuje społeczeństwo, środowisko i cały łańcuch dostaw, zanim spotkamy się znowu na modowym szczycie?

Słowa: Ewelina Antonowicz / Koordynatorka polskiego oddziału Fashion Revolution, projektantka mody odpowiedzialnej i twórczyni Biaway. Konsultantka CSR w modzie, doradza markom w kwestii odpowiedzialnych praktyk. Wierzy, że cyrkularność może występować nie tylko w tej branży.

Zdjęcia: Magda Daszkowska

Kategorie
Moda / Okoliczności / Projektowanie
Udostępnij