Jak mówić dzisiaj o artystycznych technikach druku? – o akwafortach Pestki Agnieszki

Pierwsze techniki druku artystycznego takie jak na przykład miedzioryt, staloryt czy sucha igła niezmiennie od lat pozostają aktualne w swojej estetyce. Ponadto inspirują twórców do tworzenia nowatorskich wariantów grafiki warsztatowej. Portfolio Agnieszki Pestki składa się z prac inspirowanych akwafortą. Polska artystka łączy fach z branżą fashion, a jej matryce stały się rzeźbami pokazywanymi nie tylko w galeriach sztuki, ale i na sesjach zdjęciowych, w otoczeniu modelek i ciekawych, często nieoczywistych scenerii.

Hasior i inni

Inspirują ją artyści/tki działający/ce na styku różnych dziedzin takich jak muzyka, taniec, malarstwo czy sztuki wizualne. Wśród nich można wymienić przede wszystkim wybitnych rzeźbiarzy Władysława Hasiora i Massimiliana Pelettiego, autorkę instalacji artystycznych Monikę Sosnowską, artystkę multimedialną Korakrit Arunanondachai, Cypriena Gaillarda oraz performera i choreografa Shahara Binyamini. Pestka zwraca też szczególną uwagę na działania projektanta Oskara Zięty, który nieczęsto eksponuje swoje metalowe rzeźby w przestrzeni publicznej, aby inspirować i pokazywać sztukę nie tylko w przysłowiowych white cube’ach (czyli galeriach sztuki z białymi ścianami). Dzięki temu jego obiekty stały się dostępną dla widza częścią codzienności. Choć prace Pestki tworzone są głównie w mniejszych formatach, to ona również eksperymentuje z metalem. Jej prace nie tyle pokazywane są w przestrzeniach publicznych, co raczej czerpią z codzienności i o niej opowiadają. To zarówno przestrzenne formy, jak i trawione kwasem matryce, na których artystka zapisuje własne, osobiste historie. Dzięki tym zabiegom uwrażliwia materiał kojarzony na co dzień z chłodem, surowością, ostrymi formami. W zamian, podczas pracy z materiałem powstają lekkie, nawiązujące do przyrody formy unoszące się w powietrzu lub też rysunki na cynkowych blachach.

O czym opowiadają prace Agnieszki?

Najważniejsze wątki, które przewijają się we wszystkich pracach to bez wątpienia przyroda (m.in. Bloom, Water, River of blood) i natura ludzka (m.in. Desire, Broken, She comes to me at night), a także odniesienia do ułomności ludzkiej pamięci. Utrwalone na pracach osoby odwołują się do wspomnień z życia artystki, natomiast kształty kwiatów i liści to wtapiane w matryce autentyczne zbiory. Artystka darzy dużym sentymentem właśnie te formy życia, ponieważ wpłynęły one znacząco na kształtowanie jej artystycznej wrażliwości. Warsztatowość obiektów objawia się w ręcznych zabiegach ,,pielęgnacyjnych” takich jak polerowanie, czyszczenie metalowych luster oraz destrukcyjnych takich jak okaleczanie nieskazitelnej powierzchni linią, reliefem, cięciem czy
trawienie kwasem.

Czym właściwie jest akwaforta?

Akwaforta to jedna z warsztatowych technik druku wklęsłego, wynaleziona na przełomie XV i XVI wieku. Polega na ukształtowaniu matrycy, która służy do tworzenia odbitek na papierze. Matryca jest najczęściej prostokątną cynkową lub miedzianą płytą. Na jej powierzchni powstaje rysunek igłą. Zdziera on warstwę werniksu i odsłania powierzchnię metalu, która podczas kąpieli w kwasie zostaje strawiona. Po nałożeniu farby drukarskiej, można przenieść stworzony obraz/rysunek na papier.

Prace artystki można zobaczyć na jej stronie internetowej https://www.apestka.com/ oraz na
portalach społecznościowych Pestki.

Zdjęcia: Dzięki uprzejmości artystki
fot. Malwina Sulima oraz Nel Niezgoda

Kategorie
Ludzie / Rzeczy / Rzemiosło
Udostępnij