Chcemy, aby nasze społeczeństwo było zdrowsze – wywiad z Magdaleną Kruk, Kogen

Szacunek do natury, innowacyjne związki roślinne i japońska precyzja zamknięta w Oligo-Elite i Etas – preparatach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszej polityki zdrowotnej. Da się? Tak. W firmie Amino Up obniżono emisję CO2 , a jeden ze związków wytworzony został z końcówek szparagów. Poznajcie markę Kogen, której misję, ideę i historię przybliżyła naszemu magazynowi jej przedstawicielka, Magdalena Kruk.

 Rozmowa: Malika Ledeman

Pani Magdo, jest Pani przedstawicielką Kogen – wyłącznego importera innowacyjnych japońskich związków roślinnych, naturalnych, o zastrzeżonym procesie syntezy? Skąd pomysł na ich sprowadzenie do Polski? Kilka lat temu mieliśmy przyjemność poznać firmę Amino Up. Ich podejście do biznesu, do człowieka i środowiska wzbudziło nasze ogromne zainteresowanie. Spróbowaliśmy ich preparatów i nasze zainteresowanie przekształciło się w zachwyt. Ta japońska firma ma odpowiedź na dzisiejsze wyzwania cywilizacyjne – godne podziwu poszanowanie dla japońskiej tradycji i podejście do natury, które wyraża poprzez ogromnym szacunek, zrównoważony rozwój czy stosowanie ekologicznych rozwiązań. Najważniejszą kwestią jest innowacyjność firmy, czego najlepszym potwierdzeniem jest fakt, że Oligo-Elite czy Etas, to jedyne takie preparaty na świecie. Ich stworzenie poprzedziły głębokie, wieloletnie analizy i badania naukowe, a następnie próby nad skutecznością oraz bezpieczeństwem. W rezultacie na rynek wprowadzono produkty, które naprawdę działają i przy tym są bezpieczne. Cała filozofia prowadzenia firmy Amino Up budzi podziw, również z uwagi na spójną misję i wizję działalności. Marka istnieje na rynku ponad 40 lat, a ma w swojej ofercie trzy główne związki roślinne, które odpowiadają na największe wyzwania polityki zdrowotnej na świecie. Współpraca z prestiżowymi jednostkami, takimi jak Harvard, US Davis, Yale, Seul oraz uniwersytety w Tokio i Kyoto, czy coroczny międzynarodowy zjazd medyczny – to pokazuje, jak japońska firma podchodzi do swojej działalności. To nie tylko biznes, to przede wszystkim podejście do człowieka – zaproponowanie prozdrowotnych rozwiązań, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko. Wystarczy wspomnieć, że w fabryce Amino Up o połowę obniżono o emisje CO2, a jeden ze związków pod nazwą handlową ETAS jest wytwarzany z końcówki szparaga, zgodnie z koncepcją, tak modną ostatnio w Europie, „zero waste”.  Przy czym w Japonii to nie jest sezonowy trend, ale styl pracy i życia, który trwa tam od wielu lat.

Kiełkowało w nas marzenie, by polskie społeczeństwo również miało dostęp do tego typu prozdrowotnych mądrych rozwiązań. Realizacja planów jednak nie była ani prosta, ani szybka. Byłam wówczas związana z zupełnie inną branżą, a budowanie relacji z Japończykami było rozpisanym na lata, ciekawym zderzeniem z bardzo odmienną kulturą. Najpierw przyszła przyjaźń, wzajemne poznawanie się. Później nadszedł czas na współpracę zawodową. Produkt Oligo Elite jest w Polsce obecny od ponad 4 lat, jesienią dołączył do niego ETAS. Zostaliśmy też docenieni przez partnera japońskiego – dostaliśmy wyłączność nie tylko na Polskę, ale na 15 innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. To bardzo cieszy.

Co oznacza nazwa Kogen i kto tworzy firmę? Kogen oznacza w języku japońskim „źródło światła”. Nazwa oczywiście nie jest przypadkowa, zależało nam bowiem na tym, aby odzwierciedlała ona nasze wartości i podejście do biznesu, a także ludzi, którzy firmę tworzą. Chcemy, aby nasze społeczeństwo było zdrowsze. Misja być może naiwna, ale bardzo prawdziwa.  Realizujemy ją m.in. poprzez podnoszenie świadomości społecznej na temat największych wyzwań cywilizacyjnych w zakresie zdrowia. Mając na uwadze przede wszystkim edukację i poszukiwanie rozwiązań na wymienione problemy, chcemy być źródłem wiedzy i konkretnych rozwiązań. Jesteśmy małą, rodzinną firmą, mamy natomiast ogromne szczęście do ludzi, z którymi współpracujemy. Co więcej, mamy przywilej pracy z ludźmi wysoce uzdolnionymi, którzy wyznają podobne wartości do naszych (przykładem jest nasza graficzka Marta Surowiec, która doskonale rozumie DNA naszej marki i tworzy przepiękne projekty). Podstawą funkcjonowania naszej firmy są relacje – z indywidualnymi klientami, z partnerami biznesowymi czy właśnie z Amino Up. Przymierzamy się również do przeniesienia produkcji do Polski, aby ograniczyć częstotliwość dostaw z Japonii, ponieważ zrównoważony rozwój i działalność oparta o poszanowanie natury również jest jednym z naszych celów. Planujemy także wprowadzenie bardziej ekologicznych opakowań. Już dzisiaj nasze preparaty są sprzedawane w szklanych butelkach. Sprawdzamy obecnie możliwości zastąpienia folii innymi rozwiązaniami przy zachowaniu dotychczasowych parametrów, przede wszystkim jakości – to jest nasz priorytet.

Wróćmy do producenta i plantacji. Gdzie dokładnie znajduje się firma oraz uprawy? Kto nad nimi czuwa na co dzień? Amino Up mieści się na wyspie Hokkaido, która jest drugą co do wielkości wyspą w archipelagu japońskim. Japońska fascynacja naturą i szacunek do niej sprawiają, że część wysp wciąż pozostaje naturalnie dziewicza. Firma mieści się w samym sercu Hokkaido – w Sapporo. Producent sprowadzanych przez nas preparatów bardzo dba o zrównoważone metody produkcji, m.in. posiada certyfikat Good Manufacturing Practice, który gwarantuje wysoką jakość i odpowiednie standardy produkcji. Cała działalność firmy oparta jest o lokalnych plantatorów i ich wyroby. Dodatkowo firma wspiera lokalną społeczność, w tym artystów z Hokkaido.

Na co kładzie się największy nacisk podczas procesu produkcji? Zanim rozpocznie się proces produkcji, szczegółowo oceniana zostaje jakość surowców. Powstanie każdego preparatu poprzedzają liczne analizy w laboratorium. Firma kładzie duży nacisk na pozyskanie roślin uprawianych zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju.

Amino Up wyróżnia już sam budynek, który jest architektoniczną perełką. Stanowi przykład połączenia natury z najbardziej zaawansowaną technologią. W fabryce stworzono dwa systemy wykorzystywania energii geotermicznej, układ klimatyzacyjny wspomagany jest przez naturalne zasoby, na przykład magazynowany pod ziemią śnieg. Podwójne szklane ściany sprawiają, że cyrkulacja powietrza odbywa się swobodnie, a to pozwala na redukcję temperatury. Energia pochodzi z paneli fotowoltaicznych, które w Europie wciąż są pewnego rodzaju innowacją. Swego czasu budynek był wskazywany przez japońskie ministerstwo ochrony środowiska jako modelowy przykład proekologicznej architektury. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom udało się obniżyć emisję CO2 o 50%, wodę z deszczówki wykorzystuje się z kolei do podlewania ogrodu oraz… spłukiwania wody w toaletach. Szacunek do przyrody jest głęboko zakorzeniony w kulturze Japończyków. Pod siedzibą biegną tunele, dzięki którym dzikie zwierzęta mogą swobodnie się przemieszczać. Wokół rozciąga się chluba firmy – ogród botaniczny, w którym zasadzono czeremchę dla podtrzymania endemicznego gatunku japońskiego motyla Sasakia Charonda.

Jakie związki roślinne możemy znaleźć obecnie w ofercie marki? W ofercie Kogen aktualnie znajdują się dwa produkty. Oligo-Elite to odpowiedź na największe dzisiaj wyzwanie na całym świecie, czyli otyłość. To krótkołańcuchowe polifenole o niskiej masie cząsteczkowej (flawanole). Jak wskazują badania, a także obserwacje nasze i klientów, związki te wspomagają spalanie wisceralnej tkanki tłuszczowej. Jest ona obwiniana o „całe zło”, m.in. wzrost ryzyka zachorowania na niektóre typy nowotworów, stan zapalny, ba nawet w trakcie pandemii okazało się, że zwiększa ona ciężki przebieg choroby. Ponadto flawanole wykazują dobroczynne działanie w zespole metabolicznym (zwiększają insulinowrażliwość komórek, obniżają stan zapalny niskiego stopnia, w tym IL – 6 itd.). O ich prozdrowotnym działaniu można by długo i namiętnie mówić, aczkolwiek w tym zakresie odesłałabym do fachowców, lekarzy i naukowców.

Naszym celem jednak nie jest walka z otyłością czy nadwagą w imię panującej od lat mody, ale wyłącznie w imię zdrowia. Dziś już wiemy, że otyłość wpływa na szereg schorzeń – od chorób układu sercowo-naczyniowego, przez cukrzycę, aż po nowotwory. Eksperci nie mają wątpliwości, że otyłość może odpowiadać za ponad dwadzieścia rodzajów nowotworów, również tych złośliwych. Jak wynika z najnowszych obserwacji prowadzonych przez Centers for Disease Control and Prevention, za 48% powikłań u pacjentów, którzy dzisiaj walczą z wirusem COVID-19, odpowiada właśnie otyłość. Fenomen produktu polega na 5-krotnie lepszej wchłanialności w układzie pokarmowym. Dzięki temu krótkołańcuchowe polifenole zawarte w produkcie mogą znacznie silniej działać na organizm. Skuteczność i bezpieczeństwo produktu potwierdzają badania naukowe przeprowadzone w najlepszych jednostkach badawczych na świecie oraz przyznanie statutu „GRAS”. Oligo-Elite, to nie jest „złoty środek na otyłość”, ale innowacyjna formuła, której efektywność potwierdza kilkadziesiąt publikacji – można je znaleźć m.in. w bazie medycznej PubMed. Preparat posiada również prestiżowy certyfikat „Healthy do” wydawany przez władze wyspy Hokkaido, potwierdzający jego prozdrowotne działanie w oparciu o badania naukowe.

Drugi produkt to Etas – wyciąg z końcówki szparaga, którego związki okazały się panaceum na stres. Związki te zmniejszają wydzielanie hormonu stresu (kortyzolu), pomagają uzyskać równowagę w funkcjonowaniu autonomicznego układu nerwowego, ograniczają ryzyko popadania w stany depresyjne i przygnębienia. Co więcej, poprawiają jakość snu poprzez optymalizację czasu spania i zapobiegają wczesnemu wybudzaniu się. Fenomen związków zawartych w ETASpolega na uwalnianiu białka szoku cieplnego (białka HSP70), które normalnie organizm produkuje w odpowiedzi na nadmierne ciepło. Efekt można porównać do kąpieli w gorących źródłach czy wizycie w saunie albo do wakacji w słonecznym kraju, tyle że z Etas mogą one trwać cały rok.

Jak istotne może być ich działanie w obecnych czasach? Czy produkty oferowane przez Kogen mogą nam pomóc z tym, co spotyka teraz ludzkość? Tak jak wspomniałam, Etas i Oligo-Elite, to odpowiedź na otyłość i stres. Nadwaga i otyłość dotykają dzisiaj ogromnej części polskiego społeczeństwa, bo aż 64% mężczyzn i 49% kobiet. Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zakwalifikowali otyłość do chorób cywilizacyjnych. Co więcej, problem występuje już u dzieci, bo dotyczy aż 10% dzieciaków w wieku 1-3 lata. U dzieci w wieku wczesnoszkolnym to problem, który sięga 30% i niemal 22% wśród młodzieży. Co do stresu, to nawet nie muszę przytaczać danych, bo dotyka on każdego z nas. Pandemia również powoduje sporo niepokoju czy nawet lęku.

Wyniki badania „The Workforce View in Europe 2017” nie pozostawiają wątpliwości – pod względem stresu przodujemy w Europie. Kilkadziesiąt procent pracowników potwierdziło, że codzienność w pracy to ogromna dawka stresu. Możemy sobie tylko wyobrazić, z jaką dawką stresu mierzą się dzisiaj ci, którzy szukają nowych możliwości pracy i odnalezienia swojego miejsca zawodowego w dobie walki z pandemią. Z jednej strony przed nami ogromne wyzwanie, z drugiej wiedza ekspertów, którzy z nami współpracują i rozwiązania, które mamy dają nadzieję dla wszystkich Polaków.

Produkty te są więc dedykowane dla… kim jest konsument marki Kogen? Mam wrażenie, że dziś powinien nim być niemalże każdy. Zdecydowanie każdy. Zależy nam jednak na tych, którzy są świadomi i wiedzą, że dbanie o zdrowie to proces stały, a nie kwestia przyjęcia „magicznej” pigułki i oczekiwanie efektów po miesiącu. To tak nie działa. Dlatego tak duży nacisk kładziemy na edukację, bo to klucz do zrozumienia czym w ogóle jest otyłość albo stres, z jakim wrogiem się mierzymy i dlaczego powinniśmy z nim walczyć. A stres to nie tylko kilka nerwowych godzin w pracy, ale czynnik odpowiedzialny za normalnie funkcjonowanie organizmu, funkcje poznawcze, jasność umysłu, również za długość życia.

Bardzo duży nacisk kładziemy na wspieranie polskiej nauki. Aktualnie jesteśmy na etapie omawiania dwóch projektów badawczych z polskimi uniwersytetami medycznymi, co cieszy nas, tym bardziej że kolejny raz do głosu dojdzie siła i wyjątkowość polskich naukowców. Rezultaty badań będziemy mogli przedstawić m.in. na corocznej, międzynarodowej konferencji w Sapporo, którą od prawie trzydziestu lat organizuje Amino Up. Z drugiej strony dzięki współpracy z Japończykami mamy możliwość współpracy ze światowej sławy naukowcami m.in. z US Davis, a nawet NASA, których również chcielibyśmy zaangażować tutaj w Polsce. Niestety pandemia nieco odsuwa w czasie te plany. Chcemy dzielić się możliwościami, które dzięki współpracy z Japonią mamy, a te wydeptane ścieżki przysłużą się nam wszystkim. Właśnie założyliśmy Fundację, aby jeszcze skuteczniej i na większą skalę, z udziałem wybitnych ekspertów móc edukować Polaków w zakresie dbania o zdrowie.

Myślę, że może być Pani bardzo dumna z zaangażowania w tak świadomą markę, jaką jest Kogen. Oby więcej takich na rynku. Serdecznie dziękuję za zaproszenie do rozmowy i możliwość podzielenia się z czytelnikami Magazynu Kraft naszą misją.

Zdjęcia: KOGEN

Kategorie
Ludzie / Natura / Świat
Udostępnij